A "tkletes bumerng" egy nagyon kifejez elnevezse annak az univerzlis trvnynek, amit karma trvny nven ismernk..Mieltt brki is tvedsbe esne, elrulom, hogy a kvetkez sorokban nem a bumerngrl lesz sz. A "tkletes bumerng" egy nagyon kifejez elnevezse annak az univerzlis trvnynek, amit karma trvny nven ismernk s amely szerint minden tevkenysg, akr szndk, gondolat, rzelem vagy cselekedet szinten nyilvnul meg, a kvetkezmnyeken tl, amelyeket elidz, visszahat arra, aki a tettet elkvette.
A visszahats megfelel az elindt tevkenysg motivcijnak.
Vagyis, ha pldul valamit rossz szndkkal tesznk, azt hiba ltztetjk a jtkonykods kntsbe, mindenkppen rosszknt fog renk visszahatni. A tkletes bumerng elnevezs azrt nagyon kifejez, mert akr a bumerng, a tevkenysg is a motivcija rvn, eleve magba foglalja a visszatrs tnyt. Teht termszete a visszatrs, s nem szksges hogy valaki vagy valami visszakldje azt, mint bntetst vagy jutalmat. Egybknt a karma kifejezs is egyszeren csak tettet vagy cselekedetet jelent.
Mivel a ltfolyamat mozgs ltal ll el, a mozgs pedig egyben tevkenysg is, az kvetkezik hogy a karma trvnye rvnyes mindenre s mindenkire. Azt, hogy ezt a nagy jelentsg trvnyt szerte a vilgon felismertk mi sem bizonytja jobban, mint az, hogy erre utal blcs mondsok s pldatrtnetek mindenfele fellelhetk. "Ki mint vet, gy arat", "Aki msnak vermet s, maga esik bele", "Mindenki sajt sorsnak kovcsa" - hogy csak pr blcs mondst emltsek. A pldatrtnetek kzl kiemelnm a "Visszhang trtnett", amely egy ifjrl szl, akinek a haza vezet tja egy erdn vitt keresztl. Az erd mentn elterl hegy egyik magas sziklafala visszhangknt kldtt vissza minden zajt, ami az erdben keletkezett.
Az ifj a visszhangrl nem tudott, ezrt amikor a szraz faleveleken lpkedett, a fk kzl jv zaj megrmtette. Megllt s hallgatzott. Csend lett, ezrt jra elindult. Ekkor ismt lptek zajt hallotta kiszrdni a fk kzl, ezrt sietni kezdett, de mindhiba, mert az t kvet lptek zaja is gyorsult. Megllt s a zaj irnyba fordult.
- Ki vagy? - krdezte.
- Ki vagy? - krdezte vissza az ismeretlen.
- Lpj el! - kiltotta dhsen az ifj.
- Lpj el! - frmedt vissza egy hang.
- Te gyva! - folytatta a legny.
- Te gyva! - jtt a vlasz.
Ekkorra mr az ifj tele volt flelemmel s gyllettel. Reszketve vlttte:
- Gylllek s meg foglak lni!
- Gylllek s meg foglak lni! - vlttte vissza az ismeretlen.
A vgletekig megrmlve, bartunk futsnak eredt s hazig meg sem llt. Otthon elmeslte desanyjnak, hogy mi trtnt vele. Az elmosolyodott, s gy szlt:
Menj vissza fiam s tgy gy, ahogy n mondom neked!
Az ifj meghallgatta a tancsokat s visszatrt az erdbe. Odarve bekiablt a fk kz:
- n a bartod vagyok!
- n a bartod vagyok! - vlaszolta a hang.
- N SZERETLEK! - folytatta bartunk.
- N SZERETLEK! - jtt a vlasz.
Miknt ebbl a trtnetbl is kitnik, az, hogy srelmeink s szenvedseink okai a klvilgban vannak, minden esetben csak ltszat. Az igazi okok bennnk, a tulajdonsgainkban vannak, s ha azt akarjuk, hogy sorsunk s a klvilg viszonya hozznk megvltozzanak, akkor neknk magunknak kell megvltoznunk. A trtnet azt is elrulja, hogy a vltozs kulcsa a mindent tfog, rdektelen szeretet. A kulcs megvan, de hogy alkalmazzuk azt, vagy nem, az mr rajtunk mlik. |